Seminárna práca: poprosím odovzdať experiment na tému učenie (môžete využiť rozny smer… od behaviorizmu, cez gestalt až po kognitívne alebo sociálne učenie).

Práca s experimentom má obsahovať :

  1. Krátke vysvetlenie teórie daného učenia – skúste pohľadať v literatúre… a aspoň 2 zdroje k tomu;
  2. navrhnite výskumnú otázku – čo budete sledovať a čo si myslíte, že na základe uvedenej teórie zistíte;
  3. opíšte metódu a plán postupu Vášho experimentálneho učenia (ako budete postupovať, čo budete realizovať – jednotlivé kroky postupu);
  4. opíšte výskumnú vzorku – teda participantkov výskumu (domáce zviera, blízky človek, žiaci v triede…);
  5. opíšte ako prebiehal experiment – ako ste postupovali a ak ste realizovaliexperiment, kde ste merali čas, skúste ho merať v sekundách, alebo ak meriate dĺžku v milimetroch/centimetroch, nielen áno nie… ale aj ako rýchlo sa udiala zmena od napríklad zadania podnetu…
  6. opíšte výsledky experimentu;
  7. výsledky názorne zobrazte v grafe alebo tabuľke;
  8. porovnajte Vaše výsledky s výskumnou otázkou;
  9. porovnajte odpoveď na Vašu výslkumnú otázku s téóriou – kde nastali zmeny? Naformulujte záver
  10. Uveďte zdroje, ktoré ste použili v teoretickej časti

Rozsah seminárnej práce cca 2-4 strany A4, fotografie a video je očakávané :). Nemusíte len písať text, môžete to prorozprávať a urobiť náučné video, alebo urobiť ppt prezentáciu, neabudnite do prezentácie pridať fotografie dokumentujúce priebeh.

 

Skúška bude 29.2.2024, 1.3.2024, 2.3.2024, 22.3.2024 a 23.3.2024. Prihláste sa tak, aby ste boli traja na jeden termín. Skúška je písomná a ústna. Prihlasovanie na skúšku cez cally (je ožne sa aj odhlásiť a prehlásiť – viete to realizovať sami): https://cally.com/pjxcnvpbb44nk5r8

 

Rozsah vyučovacích hodín v dvoch semestroch 45 hodín.

Zimný semester

Základy psychológie a kognitívna psychológia (10 hodín):

  • Psychológia ako veda
    Psychika človeka
    vymedzenie psychických procesov
    pamäť a druhy pamäte
    učenie
    vplyv kontextu na odovanie a vybavovanie
    podstata reprodukcie
    analýza pamäťových procesov vo vzťahu k procesu učeni a a učenia sa
    podmienky a postupy podporujúce trvácnosť uchovania vedomosi
    zrenie myšlienkových procesov
    druhy myslenia
    myšlienkové operácie a pojmy/kategórie
    reprezentácie slov a symbolov
    možnosti diagnostikovania úrovne myslenia
    sociokultúrne vplyvy na myšlienkové procesy
    inteligencia a možnosti jej zvyšovania v procesy výchovy a vzdelávania
    typy a riešenie problémov, cyklus riešenia problémov

Vývinová psychológia: (5 hodín) (zdroj – Učebnica Vývinovej psychológie)

  • Vývin a vývinové zmeny
    zákonitosti psychického vývinu
    uzlové body a senzitívne fázy vo vývine
    teórie vývinu (nativistické/endogenistické, empiristické/exocgenistické a interakčné) a ich význam pre oblasť výchovy a vzdelávania
    podstata procesov zrenia a učenia a ich vzájomné väzby
    periodizácia psychického vývinu
    kognitívny vývin
    citový a osobnostný vývin a ich vzájomná determinovanosť

zdroje k učeniu:

  1. Kubáni, V. 2010 Všeobecná psychológia (učebnica) https://www.pulib.sk/web/pdf/web/viewer.html?file=/web/kniznica/elpub/dokument/Kubani5/subor/9788055501727.pdf
  2. Jursová Zacharová, Z. 2021. Od narodenia po maturitu (učebnica) Ucebnica_Vyvinova_Psychologia_Jursova_Zacharova
  3. Doplňujúce zdroje – pozrite si videá a vyplňte cvičebnicu Psychológia (inter)aktívne odkaz na doplňujúce materiály
  4. Prednášky: Psychologia_STU_1, ModelySTU, Vyvinova__pschologia_zaklade_info, Periodizacia_vyvinu_STU

Čo bude obsahom skúšky:

  1. realiácia experimentu na tému učenie (podľa výberu) 10 bodov
  2. písomný test 45 bodov
  3. ústna skúška 3 otázky (jedna zo všeobecnej psychológie, 1 z vývinovej psychológie a 1 z metodológie) spolu 45 bodov

Na jednom termíne by ste mali byť traja – posledný deň si nechajte na prípadne opakovanie skúšky :).

Prihlasovanie na skúšku na zisný semester bude online (január/február)

Hodnotenie prebieha na základe tabuľky:

  • A=100-92%,
  • B=91-83%,
  • C=82-74%,
  • D=73-65%,
  • E=64-56%,
  • menej ako 55 bodov = Fx.

 

Podmienky pre skúšku – letný semester:

  • písomný test – 45 bodov – je potrebné ho urobiť na min. 27 bodov, aby mohol študent ísť na ústnu skúšku (počet otázok 20 – uzatvorené aj otvorené) test bude potrebné napísať v deň skúšky prezenčne
  • ústna skúška (prezenčne , vždy po troch študentov/študentky – 45 bodov (3 otázky – každá po 15 bodov). August a sepember – skúška na Šoltésovej 4 (o ulicu ďalej) v miestnosti Š158.

Letný semester: (všetky podklady ste dostali mailom)

Pedagogické aspekty vytvárania sociálnych vzťahov v škole (10 Hodín)

  • Skupinová dynamika a jej činitele (siele a štruktúra kupiny, pravidlá a normy, skupinové pozície, skupinová kohézia a tenzia)
    sociálne interakcie
    školská trieda
    vzťah učiteľ a žiak povaha vzájomnej komunikácie
    interakčná analýza
    analýza vnímania učiteľa žiakmi vo vzájomnej komunikačnej rovine
    sociálna pozícia, rola a status
    sociálna konformita a nonkonformita
    konflikt rôl
    sociálne učenie, identifikácia so vzorom
    učenie sa rolám
    sociálna klíma a atmosféra
    vzorce sociálnych vťahov v školeksej triede
    vrstovnícka skupina, podstkupiny v školskej triede
    metóda sociometrie
    sociálne zručnosti a tréning sociálnych zručností
    asertivita a agresivita – vymedzenie a vzájomné prepojenie
    konflikt a typy konfliktov
    zásady a postupy pri riešení školských výchovných situácií

Poznanie psychológie osobnosti – čo je to osobnosť, determinácia, modálna osobnosť, štruktúra osobnosti, osobnostné črty
– temperament
– Eiseneck – Introvert/extrovert
– veľká päťka v poznaní osobnosti
– temperamentové typy detí

Psychické stavy, ktoré podmieňujú schopnosť sa učiť:
– úzkosť, motivácia, potreby, postoje, záujmy, normy, obranné mechanizmy, stres žiaka, tréma, stres učiteľa;
– trauma, kríza, stres, posttraumatická stresová porucha, príznaky PTST a posttraumatický rast;
– ako môže učiteľ pomôcť v kríze sebe, kolegovi, žiakom
– psychologická prvá pomocZmeny v živote a prečo ich odmietame;

Problémy žiakov a výchovné postupy:
– psychologické príčiny neprospievania žiakov: neprospievajúci žiak, neúspešný žiak, typy neprospievania
– osobnosť neprospievajúceho žiaka
– poruchy v učení sa u žiaka
– neprospievanie žiaka spôsobené učiteľovou osobnosťou – postoj učiteľa k vyučovaniu a žiakom
– neprospievanie podmienené rodinou/prostredím
– neprospievanie podmienené školou
– možnosti odstraňovania neprospievania žiakov
– Psychológia výchovy : vzájomné pôsobenie dieťaťa a rodiča/učiteľa, metódy pôsobenia detí na rodičov
– kladenie požiadaviek a ich kontrola
– odmeny a tresty vo výchove a vzdelávaní
– logické dôsledky a ich aplikácia v triede
– pedagogická komunikácia
– pygmalionský efekt, nálepkovanie, samonaplňujúca sa predpoveď
– pedagogické zásady výchovného pôsobenia
– metódy výchovy
– podpora a rozvoj tvorivosti – bariéry tvorivosti, ako rozvíjať tvorivosť žiakov vo vyučovaní
– komunikácia vo vyučovaní – neverbálna komunikácia, verbálna komunikácia, nevhodné formy komunikácia, ktorým je potrebné sa vyvarovať

Teoretické modely učenia a vzdelávania -čiastočne prebraté v zimnom semestrionline webináre – ako a učiť a ako sa vysporiadať so stresom pred skúškou – vyberte si dve videá moje a kolegyňu – posledné video na webovej stránke: text
Učenie sa ako pojem, vymedzenie príjmu učenie z neurofzyiologického hľadiska – reflexná teória (Pavlov)
Behaviorálne modely a teórie
kognitívne teórie
psychosociálne modely a teórie
zákony učenia
podmienky učenia
kognitívny a učebný štýl
kognitívna mapa a väzba na obsah vyučovania
nadaný žiak
žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
žiak so špecifickými poruchami učenia
individuálne vzdelávanie plány a hodnotenie
Prezentácie mojich študentiek Možnosti edukácie a
Pedagogika jednotlivcov s poruchám učenia.

Publikácia o klíme v triede a v škole